Schokdemper controle

Waarom moet ik mijn schokdempers laten vervangen?

Schokbrekers hebben vaak de naam dat zij voor het comfort zorgen, echter dat doen ze niet. De vering van de auto zorgt voor het comfort, de schokbreker zorgt voor de wegligging.

Schokbrekers hebben een belangrijkere taak dan alleen de schok “breken”. Een belangrijke taak van de schokbreker is ervoor te zorgen dat het wiel contact houdt met het wegdek. Als het wiel door een hobbel omhoog komt heeft deze de neiging te gaan vliegen. Een schokbreker drukt dan het wiel weer naar beneden tegen het wegdek aan. Als een band geen wegcontact heeft betekend dat er geen invloed op het wiel uitgeoefend kan worden door een bestuurder. Goede schokdempers vangen dus de klap op van een hobbel en drukken het wiel snel weer tegen de grond aan.
Een schokbreker werkt als een soort van fietspomp. Alleen zit er dan geen lucht maar olie in. Door de stang te bewegen zorgt er inwendig een plunjer, die in de met olie gevulde buis zit, dat de bewegingen gedempt worden. Maar als de buis waarin de olie zit gaat lekken verandert de hoeveelheid olie en verliest de schokbreker zijn werking. Het wiel zal steeds sneller het contact met de weg kwijtraken en daardoor wordt de remweg langer maar ook de stuurinrichting wordt verslechterd. Door de ongelijke werking tussen de linker en de rechterschokbreker zal de auto bij remmen en in de bochten merkbaar afwijken. Schokbrekers moeten dan ook altijd gelijktijdig vervangen worden om dit onderlinge verschil op te heffen.
Als schokbrekers versleten zijn merkt u dit in het begin enkel in de uiterste gevallen. Bij normaal rijden merkt u dat dus bijna niet. De werking daarentegen is dus al wel duidelijk beïnvloed. De slijtage van de banden kunnen ook een goede indicatie zijn van de werking van de schokbreker. De band krijgt dan een soort van hoogte verschil op de rubber blokken van het loopvlak van de band (zaagtandvorm) ook wel “cupping” genaamd. Zodra dit merkbaar is, is het aan te raden de schokbreker te laten testen voordat de banden in zijn geheel scheef afslijten. Bij een garage kunnen ze de werking van de schokbreker op een speciale schokbrekertestbank controleren, en de conditie van de schokbreker vaststellen.

Om de schokbrekers te vervangen moeten diverse delen van de wielophanging worden losgehaald. Door dat dit onder de auto zit, zijn bouten en moeren vaak aangeslagen door het vocht. Bij de vervanging van de schokdemper wordt tevens gekeken naar de hoofdveer, veerpootlagers en de beschermhoezen. De laatste 2 worden bijna altijd vervangen want als de schokbrekers versleten is dan zijn deze delen er vaak net zo slecht aan toe. Als delen van de wielophanging zijn los geweest moet de wieluitlijning opnieuw afgesteld worden. Dit voorkomt het scheeftrekken van de auto tijdens het rijden en overmatige bandenslijtage.

• Bij een snelheid van 50 km/u verlengen versleten schokdempers de remafstand met 2,6m.
• Versleten schokdempers verminderen de stabiliteit in de bochten en veroorzaken
zijwindgevoeligheid.
• Een versleten schokdemper verhoogt de bandenslijtage met meer dan 7% waardoor het
wegcontact vermindert.
• Op een nat wegdek verhogen versleten schokdempers de kans op aquaplaning met 15% en
verlengen de remafstand met 6 meter.
• Versleten schokdempers veroorzaken het deinen van de koplampen wat tegen- liggers kan
verblinden.
• Versleten schokdempers verlengen de reactietijd van de auto met 25%.

Het controleren van de schokdemper gebeurd met een professioneel apparaat van monroe. Er zijn nu tijdelijk geen kosten aan verbonden .

Related Posts

Leave a Reply